Ležíme přikryti dekou a klidně dýcháme, přešli jsme do závěrečné části lekce. Nejdříve vás povedu k uvolnění celého těla. Poté krátce povídám nebo přečtu úryvek z knihy nebo časopisu. 

Vybrala jsem několik ukázek, o čem tak obvykle vyprávím. Někdy je to až snivé povídání a jindy praktické moudro pro aktuální období. Teď už jemně tlumím hlas, zavřete oči a relaxujte ...

Dnes bych s vámi chtěla sdílet svůj zážitek z půstu. V závěrečné třetině 21 denního půstu jsem zažila hluboký vhled do své duše. 

Přes 10 let se věnuji osobnímu růstu. Absolvovala jsem různé přednášky, semináře, kurzy, přečetla desítky knih, studovala jsem grafologii i psychologii v otevřených semestrech na Karlově Univerzitě. Uvědomila jsem si, jak velmi mnoho už o sobě vím, ale nejvíc se soustředím na to, jaká nejsem a jaká bych chtěla být.

Vytvářím si tím dost stres a hlavně, že přirozeně neplynu s tím, co jsou mé přednosti, přirozené poklady, dary, které jsem dostala a jednoduše je mohu užívat a dávat dál. Že se nejvíc soustředím na opravování sebe sama v tom, co ještě nedělám a jaká ještě nejsem.

Že opravdu šťastná a svobodná si dovolím být, až to všechno opravím! Došlo mi, že je to blbost a je to zbytečné. Byl to dokonalý okamžik, v tu chvíli jsem se cítila nádherně, taková jaká jsem už teď. 

Opět jsem se vrátila k vnímání a poslouchání své intuice a selského rozumu a myslím, že je to ten nejjednodušší návod na všechno.

v Indii při družném hovoru s místními

V relaxaci pokračuji vyprávěním z naší Indické cesty. V Jaipuru jsme 14 dní navštěvovali satsangy pana Ojaswi Sharmi. Dvakrát denně, jednou dopoledne a podruhé na večer jsme chodili na hodinu a půl do meditační místnosti, ve které se sešlo dalších asi 80 lidí. Nejvíce Čechů, Britů, Rusů a Indů, aby se potkali s panem Sharmou.

Pan Sharma je považován za osvíceného člověka a lidé, kterým to on dovolí, za ním chodí na setkání (satsangy), ve kterých vykládá o duchovních tématech, případně mu lidé mohou klást osobní otázky nebo otázky týkající se duchovního vývoje nebo smyslu života, atd.

Pokud je otázka opravdu osobní, pan Sharma ji takovému člověku zodpoví v soukromí ve vedlejší místnosti. Jestliže vyhodnotí otázku jako přínosnou pro všechny, zodpoví ji v hlavní místnosti všeobecně, tak aby z otázky a odpovědi měli užitek i ostatní.

Chci podotknout, že pan Sharma za tuto činnost nepřijímá peníze a pokud mu někdo peníze ze své vůle dá, věnuje je na charitu, na kterou ještě sám přispívá. V době kdy jsme v Jaipuru byli - únor 2015, mu bylo 82 let, plynně mluvil anglicky a přes svůj věk a drobné zdravotní problémy, byl vitální a hlavně vtipný :-)

Když jsme v Indii řekli, že jsme přijeli mimo jiné za Guruem, lidé si toho považovali. Pro Indy je ctí mít svého duchovního učitele.

A kdo je váš učitel?

Vychutnávejme si jídlo. Důkladně žvýkejme. Když se nám žvýkání stane rituálem, nebudeme se přejídat ani přibírat. Můžeme zjistit, že ve skutečnosti potřebujeme mnohem méně jídla, než si myslíme. Důkladným kousáním si potravu vychutnáme a zjistíme jestli je opravdu kvalitní. Také už v ústech podpoříme trávení a tím vyřešíme mnoho zažívacích problémů.

Jak uvádí ve své knize „Půst pro zdraví“ pan doktor Ruediger Dahlke „Bohužel tato rada zní příliš prostě a navíc nic nestojí, a tak ji lidé většinou nepřijmou za svou a nemohou se vyvarovat potíží.“

Podívejme se také na termické působení potravin na tělo. Inspiruje mě k tomu nejen mé studium kurzu Výživový poradce, ale i vlastní zkušenosti na mém těle. Citlivost vnímání potravy zvyšuji pravidelným jedením zelených potravin chlorelly a ječmene a také každoročními půsty.

V chladnějším období by pro lidi trpící zimomřivostí měly být samozřejmostí teplé snídaně, např. ovesná kaše s medem, skořicí a zázvorový čaj. V poledne si dopřát okořeněnou polévku a vůbec se vyhnout exotickému ovoci nebo jogurtům, které organismus velmi ochlazují.

Opačně je to u lidí s vysokým tlakem a pocitem přehřívání se. Pro ně je vhodná syrová strava, saláty a přiměřeně ochlazující potraviny. Samozřejmě to neznamená, že kdo je zimomřivý musí jíst už jen zahřívající potraviny a opačně, tím bychom se dostali do nerovnováhy.

Pozorujme působení stravy na náš subjektivní pocit pohody. Které jídlo nám dělá opravdu dobře? 

V dnešní relaxaci vyrazíme do biografu s Richardem Gerem :-) Vyzvedl nás doma v limuzíně se svým osobním řidičem, bavil nás, byl galantní, plynně kvůli nám mluvil česky. Doprovodil nás do kina Fantazie, kde jsme shlédly náš osobní film o kráse naší bytosti.  

Byl to film našeho života v jeho nádheře, kterou můžeme žít, pokud dokážeme být samy sebou. V tom filmu jsme byly odvážné, spontánně jsme vyjadřovaly své emoce, reakce na lidi a věci okolo nás. Cítily jsme se svobodné od závislosti na přijetí a pochopení naší rodiny, blízkých, cizích lidí. Byly jsme v souladu s každým svým konáním.

Dokázaly jsme mluvit se svými partnery, dětmi, rodiči o bolestivých záležitostech z minulosti s otevřenou myslí, laskavostí a přijetím samých sebe. Jednou pro vždy jsme vyčistily tyto věci ze své duše a života.

Cítily jsme vnitřní harmonii, byly jsme hrdé, opečovávané, svobodné, silné, milované i milující. S tímto pocitem nás Richard Gere doprovodil z kina Fantazie na večeři do luxusní restaurace Tajemství, kde jsme se spolu s ním smály a nechaly se obdivovat a hýčkat. Později nás ve své limuzíně zavezl zpět domů a poděkoval nám, že mohl strávit večer v naší přítomnosti.

Poděkujme si i my za to, že žijeme v přítomnosti tak nádherného člověka, jako jsme my samy.

Poznámka: na této lekci byly pouze Jógině, žádný Jogín :-)

pranajáma (dechové techniky v józe)