Věrko, co vlastně jíš?

Často dostávám otázku, co vlastně jím, když žiju zdravě, držím půsty a cvičím jógu. Ráda se s vámi podělím o kus svého soukromí. Myslím, že je důležité, abyste věděli, jak se stravuje vaše expertka na výživu a taky, jestli jdu příkladem nebo kážu vodu a piju víno 🙂

Hned na začátek vám řeknu, že většině z vás příkladem nejdu. Ne proto, že bych jedla nezdravě a nedbala na skladbu jídelníčku, ale pro většinu z vás jím málo.

Chtěla bych objasnit, že tady neplatí, podle sebe soudím tebe. Jako výživová poradkyně se na vás dívám očima výživových doporučení a hlavně selského rozumu. Jak pracuji se dozvíte zde. Je jasné, že 90 kilovému chlapovi s fyzickou prací neudělám stejnou skladbu jídelníčku jako 50 kilové ženě pracující v kanceláři.

V podstatě kolik lidí, tolik přístupů k jídlu, tolik možných cest ke zdravému životnímu stylu. K tomu že jím „málo“ jsem dospěla díky půstům. Moje tělo potřebuje právě jen tolik jídla, kolik si říká.

diet-403588_1920

K jakým změnám ve vašem jídelníčku může dojít díky půstu si přečtěte v mém e-booku zdarma Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků.

Ale hlavně žádná dogmata!

Možná z mého článku usoudíte, že jsem vegetariánkou nebo možná vegankou a mám prapodivné stravovací návyky. Nejím maso, vejce a většinu mléčných výrobků a přesto o sobě neříkám, že jsem vegetariánka. Mně se to stalo.

Neřekla jsem si, tak a ode dneška nejím maso. Najednou to prostě nešlo.

Za těch pár let, co držím půsty, jsem si tak vyčistila tělo a chuťové buňky, že ono a ony, to co je zatěžuje, dobře poznají a nechtějí. A já zase nechci únavu, pocit těžkosti a nepříjemné zažívání, tak je poslouchám.

To je jedna úroveň pohledu. Druhá je, zdá se, mé duchovní moudření. Nevím, jestli to takhle zůstane na pořád a nebo jak se to bude vyvíjet dál.

Co jím?

salad-926809_1280

Celozrnné, bezlepkové nebo semolinové těstoviny s různými omáčkami, např. s rajčatovou z našich domácích rajčat, s bazalkovým pestem, z bazalky, kterou jsem vypěstovala nebo jednoduché aglio olio (neboli jen s česnekem a olejem) a také třeba s mangoldem ze zahrádky a tofu omáčkou.

Občasně jím brambory, které máme také domácí. Pečené v troubě na sucho, které pak jím jen s máslem a solí nebo udělám bramborovou kaši k pečené kořenové zelenině nebo pohankovému nákypu.

Dále jím celozrnnou i bílou rýži, dělám z ní různá indická i evropská jídla se zeleninou nebo rizoto. V létě, zvláště v tom horkém, jako bylo letošní, jsem si často dělala sushi a byla více méně na raw stravě. Klíčila jsem si cizrnu, mungo a dělala si saláty.

sushi-491425_1920

A teď možná trochu exotiky pro některé z vás.

Občasně vařím kamut, quinou, kuskus, jáhly, pohanku, červenou i běžnou čočku, fazole (obvykle adzuki) a cizrnu.

V podstatě kombinuji a mám ráda různé zdravé styly vaření: áyurvédské, dle čínské medicíny, makrobiotiku, raw, veganské, vegetariánské a taky si vymýšlím vlastní recepty a variace na známé recepty. Mám ráda a často vařím zeleninové a luštěninové polévky.

Občasně jím chleba, kváskový žitný s různými pomazánkami a zeleninou. Miluju pomazánku z tofu a sušených rajčat, ze sezamových semínek s droždím nebo z červené řepy s adzuki.

A nebo chleba jen tak s máslem pomáznutý ume pastou (pasta z umeboshi švestek) a posypaný lehce opraženým sezamovým semínkem. Peču různé koláče obvykle z celozrnné mouky.

Také jím různé kaše, např. jahelnou, rýžovou, pohankovou nebo kukuřičnou. Nebo vločky s oříšky, medem, skořicí, lněným olejem, v létě s čerstvým ovocem a v zimě se sušeným.

A samozřejmě denně 20 tb chlorelly od Green Ways.

zelenepotraviny (1)

Co piju?

Vždy teplou vodu a to jak v zimě, tak v létě. Někdy s bio citronem a často s trochou jablečného octu, který si vyrábím. Jablečný ocet je výborný elixír života, za rok ho vypiju 40 – 50l. Celkově cca 2l denně a k tomu 0,5l nápoje z mladého ječmene Green Ways.

Občasně piju různé čaje, nejvíce bylinkové, z bylinek, které obvykle sama suším nebo matcha čaj a rooibos. Piju i meltu nebo špaldový nápoj s rostlinnými mléky (např. rýžovým, pohankovým, ovesným). Nealkoholické pivo.

Jak, kdy a kolik jídla jím?

Jím hlavně pomalu! Každé sousto pečlivě koušu a bedlivě při tom vnímám chutě v puse. Rozpoznávám co mi jídlo přináší. Počítala jsem to, v průměru jedno sousto koušu 36x 🙂

Pokud někdo hltá, narušuje své trávení, v rychlosti může sníst i něco zkaženého a navíc tím tloustne.

Samozřejmý je pro mě klid a příjemné místo při jídle. Pokud nejsem zrovna někde v restauraci, chci při jídle ticho. Tím myslím, že nehraje hudba, rádio nebo televize. Povídání se společností je příjemné, zvláště když si popřejeme dobré chuti a chvíli o jídle mluvíme.

Jestliže bych měla jíst někde na stojáka, tak jídlo raději vynechám a dám si místo toho hrst tablet chlorelly nebo nosím u sebe různé oříšky a rozinky. „Jen něco do sebe naházet“, by mi neudělalo dobře a to já vím.

Často jím 2 jídla denně, někdy jen jedno a občas i 3, záleží na pocitu. Jím během dne, výjimečně jím ráno nebo večer, spíše jím takový brzký oběd a dřívější večeři. Snažím se jíst nejpozději do 18h večer. Cítím se pak víc fit.

1-10_Foto_12

Jednou týdně mám postní den, který zakončuji polévkou s kuzu, umeboshi švestkami, miso pastou a nori vločkami – taková vitamínová a zároveň odkyselující kúra.

Co nejím? 

Maso a žádné masné produkty, vejce, mléko, jogurty a vůbec málo mléčné výrobky. Kromě másla, ze kterého si dělám i ghí (přepuštěné máslo) a parmezánu, který jím s těstovinami, si zřídka dám nějaký zrající nebo tvrdý sýr a olomoucké tvarůžky. Mě je prostě po mléčných výrobcích těžko a zahleňují mě.

Vyhýbám se konzervované a jinak „chemické stravě“, bílé mouce, cukru, přemíry soli, fast foodům typu McDonald, KFC, atd. Alkoholu, margarínům, slazeným nápojům, kávě, potravinám s glutamátem a aspartamem, GMO. Mikrovlnkám (sama ji nevlastním).

Vyhýbám se jídlu v místech, kde nemám dobrý pocit a s lidmi, se kterými mi není dobře.

Co upřednostňuji?

Upřednostňuji veganskou kuchyni, plody z vlastní zahrádky, bio obchody a farmářské trhy. Jídlo připravované s láskou a radostí na sporáku s ohněm (ne indukce, ne elektřina).

A jak jsem říkala, žádná dogmata! To znamená, že mě jednou možná zahlédnete s vídeňskou kávou se šlehačkou a zmrzlinovým pohárem, protože jednou, dvakrát do roka si je dám. Nebo se smažákem a hranolkama, protože v bezmasých jídlech, v restauracích mimo větší města, zatím ještě není moc na výběr.

Zeptejte se mě, co doporučím vám. Jestli vás zajímá, co byste mohli ve stravě vylepšit, napište mi 🙂

Věra Stádníková

Jsem průvodkyně k radosti duše a zdraví těla. Miluju jógu, zdravě chutné jídlo, meditaci a půst. Učím lidi, jak skrze tyto věci jít k sebepoznání, vytvářet harmonii a žít šťastnější život. Více o mně si přečtěte zde >> Jsem autorkou e-booku Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků, který si můžete stáhnout tady >>

Komentáře

  • stáhněte si e-book Blahodárný půst ZDARMA

    BLAHODÁRNÝ PŮST a jeho 9 zázračných účinků. Co můžete zažít v půstu? A bude pro vás přínosný? Já zažila omlazení těla a euforii ducha. I o tom vyprávím ve svém e-booku.

    Blahodarny pust 3D

  • vložte svůj email a získávejte NOVINKY

    Líbí se vám mé články na blogu? Inspiruje vás moje tvorba? Chcete-li, dám vám vědět, když něco zajímavého vytvořím nebo napíšu. Email ode mě čekejte asi tak jednou za 14 dní. Novinky můžete kdykoli odhlásit.

  • Nejnovější příspěvky

  • Rubriky