Kdy nejlépe držet půst?

Vysoce sofistikovaná odpověď by mohla znít nějak takto: na jaře a to ve fázi ubývajícího měsíce. Pokud se pustíme do exaktního prozkoumání, přijdeme na to, že nejvhodnější je držet půst asi tak od poloviny února do začátku června.

Tedy v době biologického (nikoli astronomického) jara a to vždy v období dvou týdnů od úplňku do novoluní.

Tato doba je z biologického hlediska a vlivu cyklu obnovování energie Země, v našem podnebném pásmu, pro tělo nejpříznivější. Fáze měsíce podporuje vylučování a odplavování škodlivin z těla.

V roce 2019 to vychází na 4 x 2 týdny.

Exaktně bychom to měli, ale co tím, jestli se do půstu chceme pustit, přitom chodíme do práce a doma máme partnera nebo rodinu? Případně pracovně cestujeme, jedeme v daném období na hory, na dovolenou, máme různé oslavy, návštěvy, zkoušky a podobně?

Mohlo by se stát, že nám to nevyjde …

Jistě, záleží na tom, jestli budeme držet krátký půst 1 – 3 denní nebo se pustíme do delšího např. až 14 denního. U 1 – 3 denního půjde skloubení půstu s ostatními povinnostmi docela snadno, ale když se pustíme do delšího půstu, potřebujeme čas na přípravu, půst i návrat zpět na jídlo.

Podrobně jsem o přípravě na půst psala v tomto článku: Příprava/ detoxikace před půstem

Kdy se tedy postit, jestli se nám to v „ideálním“ ročním období nepodaří?

Z vlastní zkušenosti doporučuji oddělit „objektivní“ (správný) postup a „subjektivní“ (mně (vám) nejlépe vyhovující) postup. Prozkoumejte objektivní a to s čím se ztotožníte, použijte do svého subjektivního pohledu.

Jednoduše řečeno, jestli jste se pro půst rozhodli a nejde to v „ideálním“  období, každé období, kdy půst držet budete, se stane ideálním. Domluvíte se na tom se svým tělem :-)

Co to znamená, že se domluvíte se svým tělem?

Dám vám příklad. Představte si, že je zima a vy jdete ven na procházku. K obvyklému oblečení si vezmete teplou bundu, boty a na hlavu čepici. Právě jste uskutečnili domluvu s tělem, že když budete mít toto oblečení, bude vám teplo.

Ve skutečnosti je domluva pocit. Když si oblečení berete na sebe, máte nějaký pocit. Vyjdete ven a pocit vám řekne, jestli to stačí a nebo se vrátíte ještě pro rukavice. Možná komunikujete se svým tělem většinou nevědomě, ale každopádně komunikace a dohody probíhají neustále.

Tak jako můžete své tělo vědomě ovládnout a přesvědčit ho, že vydrží například v ledové vodě, tak si vyberete čas na přípravu, půst a návratovou dobu, kdykoli podle vašich nejlepších možností.

Listopad 2018, fotka z workshopu Metody Wima Hofa.

Kdyby vám na tom něco vadilo, hledejte pro vás nejvhodnější dobu dál, až najdete takovou, se kterou „budete mít dobrý pocit.“ Využít můžete i mé Postní konzultace, kterou/ které nabízím.

Já to tak dělám už 9 let, co půsty držím.

Svůj první 8 denní i druhý 12 denní půst na vodě jsem absolvovala ještě jako obchodní manažerka v mezinárodní společnosti v Praze. Bylo pro mě nereálné najít měsíc v kuse, kdy bych neletěla na služební cestu, nejela v „ideálním“ období lyžovat nebo se nám nesešla nějaká rodinná oslava.

Vybrala jsem dobu, kdy se to hodilo mně a domluvila se s tělem.

Domluvíte-li se s tělem, ale netroufáte si sami, přidejte se k nám na  Blahodárný postní víkend. Letošní termíny jsou tady >>

Když jsem loni držela 30 denní půst, už jsem nad tím „kdy“ vůbec nepřemýšlela. Původně to tak dlouhý půst ani být neměl :-)

V říjnu 2017 jsem po několikáté ve svém životě začala očistu těla podle Jiřího Cingroše: Sedm kroků ke zdraví a koncem února podle ní dělala očistu jater olivovým olejem a citronem. Řekla jsem si, že očistu jater podpořím kratším půstem po proceduře.

Když mi bylo výborně 3. den půstu, řekla jsem si, že dám 7 dní. Po 14 dnech půstu a stále výborném stavu – nijak fyzicky ani energeticky jsem nepociťovala, že nejím a jen piju vodu – jsem se radovala, že budu držet svou druhou 21. Když půst trval už 23 dní a já měla stále pocit, že mám pokračovat, pocítila jsem potřebu vědět, jak dlouhý půst bude.

Stačilo zadat do mysli tuto otázku před spaním a druhý den při ranní meditaci se mi v hlavě objevila odpověď – 30 dní.

Tím chci říci, že jsem tento půst neplánovala, a přesto (možná právě proto) byl skvělý a přinesl mi mnoho darů. Naladila jsem se na svůj vnitřní hlas a dovolila půstu, aby se řídil sám.

O tom, co můžete zažít při půstu jsem psala ve svém e-booku zdarma Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků.

Věra Stádníková
Jsem průvodkyně k radosti duše a zdraví těla. Miluju jógu, zdravě chutné jídlo, meditaci a půst. Učím lidi, jak skrze tyto věci jít k sebepoznání, vytvářet harmonii a žít šťastnější život. Více o mně si přečtěte zde >> Jsem autorkou e-booku Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků, který si můžete stáhnout tady >>
Komentáře