Návratovka – jak začít po půstu jíst

Děkuju za otázky ohledně návratu z půstu zpět na jídlo, které mi píšete. Návratová doba je totiž stejně důležitá, jako půst sám.  

Platí nějaké zásady? Je rozdíl v tom, jak dlouhý půst držíme? A kdy mluvíme o návratové době zpět na jídlo? Už když držíme půst 1 den?

Píšu samozřejmě o půstu na vodě. Pokud pijeme šťávy nebo jíme jednodruhovou stravu (třeba jen zeleninu) není to půst, ale částečný půst (dieta).

Možná se chystáte na svůj první postní den v životě a nebo rovnou na několikadenní půst. Nejprve se správně připravte – na to vám doporučím svůj článek Příprava/ detoxikace před půstem.

A potom nastudujte, jak je to s návratem zpět na jídlo.

Případně nic nestudujte a nechte se půstem provést při Blahodárném postním víkendu, který pořádám na jaře. Aktuální termíny Jarního znovuzrození jsou tady >>>

Záleží na tom, jak „běžně“ jíte a jestli je to váš první půst a nebo je vaše tělo na půsty zvyklé. Já jsem téměř vegan a jím obvykle 1 – 2 jídla denně. Někdy mám týden, že jím opravdu jednou za 24 hodin, takže takový kontinuální jednodenní půst 🙂

Když si do toho střihnu nějaký den půstu navíc, nemusím se nijak zvláště připravovat, ani zvláště návratovat. Ale to je proto, že mám zkušenost. Důrazně doporučuji každému následovat jeho možnosti a rozhodnut se podle jeho vlastních zkušeností.

Například minulý týden jsem na Popeleční středu držela 3 dny půst o vodě. Po prvním dni se mi zastavilo trávení. Cítila jsem jak je půst zrychlený. Jako kdyby každý den vydal za tři. 4. den jsem se probudila a věděla, že mám přestat. Začala jsem pitím Mladého ječmene GW.

Po půstu jídlo i pití proslyňuji, pokoušu a pomalu polykám. Vypití jedné skleničky trvá asi 10 minut. Po půl hodině jsem si dala půlku jablka. Pokrájela na kousky a stejným způsobem snědla, tedy dalších 10 minut kousání proslyňování a polykání. Po hodině od jablka jsem to opakovala. 250 ml Mladého ječmene GW a druhá půlka jablka. Za dvě hodiny jsem snědla pomalým způsobem ještě 2 mandarinky a tím jsem návratovku ukončila.

Odpoledne v 15 h jsem si dala oběd – zeleninovou polévku a trochu zeleninového salátu se sojanézou. Večer v 19 h miso polévku. To bylo všechno. Další den jsem jedla už „normálně“.

Vzhledem k mé jistotě a tomu, že půsty jsou mému tělu jaksi vlastní, jsem zpět na jídlo přešla během půl dne.

Pokud nejste na půsty vytrénovaní a budete držet delší půst, dejme tomu 5 dní, bude přechodová doba zpět na jídlo také 5 dní. Pokud 7 denní půst, návratovka bude 7 dní. Obecně návrat trvá stejně dlouhou dobu, jakou jsme drželi půst, až do 21 dní. Po delším půstu než 21 dní (např. 30), dodržíme přechodovou dobu jako u 21 denního půstu a to stačí. Takže jen 21 dní.

V podstatě jsem uvedla vzorec, jak návrat probíhá a teď ho jen přizpůsobíme délce půstu.

Jestli držíte např. 5 dní půst, můžete vyzkoušet moji metodu:

  1. den „pijeme“ Mladý ječmen GW, čerstvé zeleninové džusy, vodu s Jablečným octem (případně si dáme panáčka samotného Jablečného octu – je to kvašená potravina a tudíž probiotikum, pomůže nastartovat bakterie ve střevě).

  1. den k pití výše uvedeného přidáme zeleninku povařenou ve vodě a celozrnnou rýži vařenou ve vodě. Já si dělávám Jook, což je rýžová kaše podle tradiční čínské medicíny. Nepoužíváme olej, sůl, ani jiná koření.

Hodí se především kořenová zelenina, která je podle Ajurvédy satvická (harmonizuje) a také má podle tradiční čínské medicíny uzemňující vliv na tělo. Mrkev, petržel, celer, červená řepa, výborná je i dýně hokaido a bílé i červené zelí. Vyhnula bych se lilkovité zelenině, která má tamasickou (zatěžující) energii podle Ajurvédy a nedoporučuje ji ani Makrobiotika. Rajčata, brambory, papriky, lilek.

  1. den můžeme k výše uvedenému přidat syrovou zeleninku, kvašené zelí (já si ho sama nakládám), natto, tempeh a kváskový žitný chleba. Kvašené potraviny zvelebí a správně nastaví střevní mikroflóru. Abychom měli něco sladkého, můžeme si dát ovoce a použít sirupy (datlový, javorový, agávový, apod.). K pití ječmene přidáme i jedení chlorelly GW 6 tablet za den.

  1. den už můžeme jíst v podstatě cokoli kromě masových, mléčných, aditivovaných, konzervovaných potravin a polotovarů. Je to ještě den bez cukru, kávy, alkoholu, cigaret a podobných látek. Chlorelly GW si dáme 12 tablet za den.

Ještě bych nešla do restaurace, kvůli citlivosti na sůl a koření.

  1. den je stejný jako 4. den. Do 5. dne jíme po menších porcích a velmi ovládáme, abychom se nepřejídali. Chlorelly GW 18 tablet za den. Od 6. dne můžeme jíst, jak jsme běžně zvyklí.

Doporučuji se ovládnout a nezačít jíst hned „všechno“.

Stažený žaludek ani nedovolí sníst takový objem jídla, na jaký mají oči chuť. Nenecháme se strhnout a množství přidáváme pomalu a postupně.

Dny bezprostředně po půstu jsou důležité jako půst sám. Mohlo by se nám stát, že na přípravu a půst samotný se soustředíme. Vše uděláme správně. A pak s pocitem, že už to máme za sebou, se pustíme bezhlavě do jídla a očistný účinek půstu zkazíme.

Tělo po půstu je dokonale otevřené, citlivé a prostupné. Nečistoty se uvolnily z tkání a je potřeba věnovat čas jejich odvedení z těla.

To se stane při správné návratovce. Pokud bychom začali hned všechno jíst, tělo přestane odvádět uvolněné škodliviny a obratem se začne věnovat trávení. Trávení ho tak zatíží, že toxiny neodvede ven, ale umístí, tam kde to bude v danou chvíli nejjednodušší. Mohlo by se stát, že se problémů nezbavíme, ale v rámci těla je jen přemístíme.

Kdy mluvíme o přechodové době zpět na jídlo neboli návratovce?

Tehdy pokud se postíme o vodě a držíme půst tak dlouhou dobu, až se nám úplně zastaví trávení. Organismus přejde z tzv. vnější výživy (přijímá energii zvenku) na tzv. vnitřní neboli endogenní výživu (přijímá energii zevnitř těla). Pak je nutné postupně a pomalu trávení obnovit a tomu říkáme návratová doba.

Jestli se nám trávení nezastaví, logicky se odnikud nenavracíme.

Každý z nás máme podle konstituce našeho těla a váhy určitou zásobu cukrů v játrech a svalech. Pokud přestaneme jíst, tělo ještě nějakou dobu „žije“ ze zásob.

energii spotřebuje a my mu nedáme další zvenku v podobě jídla, zastaví trávení a přejde na vnitřní výživu. Začne spotřebovávat energii uloženou v tucích neboli naše tukové zásoby. Později se dostane i na usazené škodliviny a jiné cizorodé látky v těle (zapouzdřené nemoci, atd.).

Z mé zkušenosti a u lidí, které jsem provázela půstem přechodová doba na vnitřní výživu trvá 1 – 3 dny. U drobnější ženy, která má 50 kg, bude přechod trvat cca 2 dny. U mohutného muže, který má nadváhu bude přechodová doba 3 – 4 dny.

Já osobně přejdu na vnitřní výživu do 24 hodin, protože moje tělo je na půsty zvyklé. Když jsem držela první delší půst na vodě na jaře 2012, přecházela jsem 3 dny, přestože jsem vážila 49 kg a dnes přecházím do 24 hodin a vážím 51 kg.

Zajímá vás co osvěžujícího vám může přinést půst a ještě jste nečetli můj e-book ZDARMA Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků? Stáhněte si ho na mých stránkách tady >>>

Věra Stádníková
Jsem průvodkyně k radosti duše a zdraví těla. Miluju jógu, zdravě chutné jídlo, meditaci a půst. Učím lidi, jak skrze tyto věci jít k sebepoznání, vytvářet harmonii a žít šťastnější život. Více o mně si přečtěte zde >> Jsem autorkou e-booku Blahodárný půst a jeho 9 zázračných účinků, který si můžete stáhnout tady >>
Komentáře